Sihanoukville – Koh Rong Samloem – Phnom Penh

Vanuit Ho Chi Minh onze reis vervolgt naar Cambodja. Om 07.00 uur ’s ochtends vertrok de bus en om 21.00 uur waren we eindelijk aangekomen in het plaatsje Sihanoukville. Ondanks de lange rit ging het nog aardig snel voorbij, toen we eenmaal Cambodja in reden keken we onze ogen uit. Onverharde wegen, een en al troep langs de weg, busjes helemaal volgeladen met mensen en een dode koe langs de weg. Genoeg te zien dus.

In Sihanoukville zijn we kort verbleven om vervolgens door te reizen naar het eiland Koh Rong Samloem. Dit is een klein eilandje waar geen wegen zijn, maar alleen stranden en jungle te vinden is. Hier hebben we heerlijk een week lang op het strand gelegen, gezwommen en genoten. Om ook nog wat te doen te hebben op het strand, hebben we een tennissetje gekocht en uren in het water fanatiek getennist om nieuwe recordjes neer te zetten (213 keer over en weer is momenteel de stand haha).

Na een week heel lui op een eiland gelegen te hebben zijn we naar de hoofdstad van Cambodja gereisd, Phnom Penh. In Cambodja is tussen 1975 en 1979 de rode Khmer aan de macht geweest. De leider van de rode Khmer, Pol Pot, wilde terug naar aan land zonder klasseverschil. Alle inwoners van de grote steden moesten de steden verlaten en naar het platteland trekken. Alle mensen met een goede baan zoals arts, leraar, minister etc. werden door Pol Pot gevangen genomen, gemarteld en vermoord. In de vier jaar dat de rode Khmer aan de macht was zijn alleen in Phnom Penh al 12.000 tot 20.000 mensen vermoord. In het hele land waren echter gevangenissen en Killing Fields. In Phnom Penh is de toenmalige gevangenis nu een museum waar je met behulp van een audiotour doorheen kunt wandelen. Tijdens deze audiotour hoor je de meest verschrikkelijke dingen die daar gebeurd zijn. Het vermoorden van deze mensen gebeurde niet in de gevangenis maar een kilometer of 15 verderop, op het zogenaamde Killing Field. Hier zijn we ook geweest en ook dit maakte een diepe indruk op ons. Het is gewoon niet te geloven wat zich in dit land zo’n veertig jaar geleden heeft afgespeeld. Tot 1991 had de rode Khmer zelfs een officiële stem in de Verenigde Naties. De nieuwe regering die was gevormd na 1979 is mede gevormd met behulp van Vietnam en China. De Koude Oorlog was toen ook nog aan de gang waardoor veel Westerse landen de rode Khmer voor lange tijd onterecht gezien hebben als de daadwerkelijke leiders van het land.

Na deze indrukwekkende dagen in Phnom Penh is het morgen weer tijd om door te reizen naar onze volgende bestemming, Battambang. Tot snel!

Liefs Djo en Soof

One Reply to “Sihanoukville – Koh Rong Samloem – Phnom Penh”

1. Wat een indrukwekkend verhaal en om het te zien zal het nog veel indrukwekkender zijn. Sowieso zijn al jullie verhalen fantastisch om te lezen en indrukwekkend. Nog een goede maand genieten. Kan niet wachten tot ik jullie weer kan omhelzen. Ik mis jullie 😘