Hoi An – Ho Chi Minh

Om in Hoi An te komen zijn we achterop de motor gesprongen bij de easy riders, denk wel de meest leuke manier om naar de volgende plek te reizen tot nu toe. Ondanks de slechte weersvoorspellingen begon de dag met een zonnetje en is het de hele dag droog gebleven. Onderweg zijn we gestopt bij een waterval waar we hebben gezwommen, hebben we een vissersdorpje bezocht en kregen we een lunch aan zee. Vervolgens zijn we via de Hai van Pass gereden, waarbij je door de bergen rijdt en prachtig uitzicht hebt. Toch wel een bijzondere eerste kerstdag!

Op tweede kerstdag hebben we genoten van het sfeervolle stadje Hoi An met alle leuke lampionnen en hebben we onszelf getrakteerd op een voor ons luxe etentje met vlees van de BBQ en een biertje en wijntje. Na deze leuke kerstdagen braken de regenachtige dagen door, waardoor we helaas niet hebben kunnen genieten van het zwembad en het strand. Met regen is Azië toch een stukje minder leuk haha. Maar we hebben ons weten te vermaken met hardlopen, series kijken en spelletjes spelen. Met oud en nieuw zijn we lekker uiteten geweest, allerlei barretjes in gegaan en om 12 uur vuurwerk gekeken aan de rivier met een ander Nederlands stelletje. Toch wel bijzonder om 6 uur eerder in 2019 te zitten dan alle thuisblijvers in Nederland.

2 januari was het eindelijk tijd om weg te vliegen van al de regen. ’s Avonds vlogen we namelijk naar Ho Chi Minh. Toen we eindelijk om 2 uur ’s nachts onze bagage hadden zijn we snel de taxi ingesprongen richting ons verblijf. De rit zou denk ik maar 20 minuten hoeven duren, echter deed deze rit er bij ons 1,5 uur over. Onze chauffeur kon het adres niet vinden en uiteraard kon hij ook geen Engels. We hebben denk ik wel 15 rondjes gereden tot de chauffeur bedacht dat hij ook een telefoon had en wellicht het adres wel even in kon tikken. En alsnog snapte hij er niks van, we waren het zo zat dat we zijn telefoon maar hebben gepakt en hem verteld hebben hoe die moest rijden. Eindelijk hadden we de locatie gevonden, we wisten niet hoe snel we uit moesten stappen om eindelijk naar ons bed te mogen. Toen we het afgesproken bedrag hadden betaald gebaarde de chauffeur dat hij meer wilde vanwege alle rondjes die hij moest rijden. We keken elkaar aan en zijn vervolgens heel snel naar het hotel gelopen, geen cent kreeg die meer hahaha. Toen we op de kamer aankwamen bleken er overal haren te liggen, zelfs in bed. Vervolgens hebben ze schoongemaakt voor ons en konden we rond 4 uur eindelijk gaan slapen haha. Achteraf kunnen we er om lachen maar op dat moment konden we de chauffeur wel door de auto trekken.

De volgende dag zijn we door de chaotische stad gaan lopen, waarbij we ons weer hebben verbaasd over al dat verkeer en dat het maar allemaal goed lijkt te gaan zelfs als je gaat oversteken. Ons hotel zat een beetje in een achterbuurtje waarbij je een steeg door moest waar hele gezinnen wonen in huizen van 1,5 meter breed. En ‘restaurants’ waar je alle diersoorten kan eten, we zagen zelfs een hond hangen om opgegeten te worden. Voor ons is dat gewoon niet voor te stellen. Daarnaast moeten we sowieso na 4 weken nog steeds wel wennen aan de Vietnamese gewoontes, ze vinden het ook maar al te normaal om voor te dringen in de supermarkt waarbij wij weer vol verbazing kijken waarom niemand er wat van zegt hahah.

Nadat we waren bijgekomen van de heftige nacht, chaotische stad en hoge temperaturen was het 4 januari en Soof haar verjaardag. Wat voelde dat onwerkelijk om aan de andere kant van de wereld jarig te zijn en eindelijk een keer 30 graden. De dag begonnen met wat rondjes hardlopen in het park, waarbij we ’s middags alles er weer aan hebben gegeten met een heerlijk taartje haha. En ’s avonds nam Djo Soof mee naar een romantisch restaurant met uitzicht op de stad als verassing. Soof haar ouders zaten ook in het complot en hadden deze verrassing als cadeau gedaan. Bedankt pap, mam en Djo, het was een fantastische ervaring om zo mijn verjaardag te mogen vieren. Een verjaardag om nooit te vergeten!

Vietnam zit er nu op en we zijn ondertussen doorgereisd naar Cambodja, daar later meer over maar eerst nog een filmpje van al onze ervaringen in Vietnam! Geniet ervan.

Liefs Djo en Soof

2 Replies to “Hoi An – Ho Chi Minh”

1. Ziet er allemaal weer mooi uit!! Geniet er nog van de laatste weken.