Bangkok – Khao Sok – Chiang Mai – Pai

Weer terug in het chaotische Bangkok hebben we ons een dag vermaakt in een net geopende shoppingmall. Helaas is het bij winkels kijken gebleven, omdat ze iets te duur waren voor ons budget. Na een korte stop in Bangkok hebben we de nachtbus genomen naar Khao Sok. En wat voor een nachtbus. Om 18.00 uur begon de 15 uur durende bustocht. Ondanks geen oog dicht te hebben gedaan, een hele smerige wc en een lekkende airco boven Soof haar hoofd hebben we het toch overleefd. Aangekomen in Khao Sok hebben we even een kleine power nap gedaan en vervolgens gaan lunchen in het stadje met Jordy en Ixora, vrienden uit Nederland die lekker op vakantie zijn in Thailand. De volgende dag begon ons volgende avontuur, een tourtje met zijn vieren in Khao Sok National Park (een groot nationaal park). Na een boottochtje waarbij Djo al helemaal doorweekt was van het water wat de boot in spetterde kwamen we bij onze hutjes op het water aan waar we die nacht zouden overnachten. Het idee leek ons echt fantastisch, slapen in een groot nationaal park op het water. Toen we de hutjes eenmaal in mochten viel dat idee toch een beetje in het water haha. Het was zo primitief, nou is daar niks mis mee maar het was ook gewoon smerig. De kussens zagen zwart van de schimmel. Na de lunch zijn we met de boot naar een plek gegaan waar we vervolgens verder gingen hiken en een grot konden zien. Ook dit was weer een heel avontuur, we glibberde alle kanten op tijdens het hiken en waren eigenlijk meer geconcentreerd op de grond dan op de omgeving haha. Maar we hebben wel gelachen! Na niet heel veel geslapen te hebben in dat hutje vroeg ons bed uit gegaan voor de zonsopkomst, wat echt prachtig was om te zien! Vervolgens met de boot op zoek gegaan naar dieren, helaas niet meer gezien dan wat aapjes en vogels. Tot slot nog naar een andere grot gevaren waar de angstdruppels over ons voorhoofd liepen. Soof heeft nog nooit zulke grote/enge/angstaanjagende spinnen gezien en dan ook nog een gids die je express laat schrikken hahaha. Al en met al een prachtige omgeving, maar het tourtje had beter gekund.

De volgende dag de minibus richting Krabi genomen waar we vervolgens naar Chiang Mai gevlogen zijn. Een erg gezellige stad waar we genoten hebben van de avondmarkten en het lekkere eten bij foodtrucks. Daarnaast hebben we nog een hele leuke fietstour door Chiang Mai gedaan, waarbij we verschillende stops hebben gemaakt. We hebben een kijkje mogen nemen bij locals thuis hoe ze sticky rice maken, broodjes verpakken of bloemkool verbouwen voor de verkoop. Ze zijn soms echt uren bezig om iets te maken wat ze voor nog geen euro verkopen. Daarna nog een typisch Thais gerecht mogen proeven, Khao Soi. Dat is een soep met gele noedels, gefrituurde noedels en kip. En vergeet het pittige smaakje niet haha.

Vanuit Chiang Mai zijn we doorgereisd met de minibus naar Pai, een klein plaatsje boven Chiang Mai. De weg er naartoe was best heftig, de route heeft meer dan 700 bochten en de chauffeur scheurt echt door de bochten. Dan ben je vaak toch weer heel blij als je op de bestemming bent aangekomen. In Pai hebben we een scooter gehuurd en zijn we langs watervallen, de Pai Canyon en de White Buddha gegaan. Op weg naar de eerste waterval kwamen we politie tegen die vroeg of we even langs de kant wilde stoppen, toen dachten we allebei echt dat we de klos waren en geld moesten betalen omdat we niet met de officiële papieren hier rijden. Al snel bleek dat ze alleen maar even onze tas wilde doorzoeken of we geen drugs bij ons hadden, we konden dus gelukkig weer doorrijden haha. Erg genoten van de mooie omgeving van Pai en het heerlijke eten.

Morgen vliegen we naar Vietnam door en zullen we in Hanoi gaan starten. Vooralsnog zegt de weerapp ons dat het in Hanoi morgen 13 graden is met regen. Laten we nou net het geluk hebben dat we geen warme kleding bij ons hebben, omdat we hier niet op voorbereid waren. Normaal is het in december het goede seizoen om Vietnam te bezoeken. Maar we gaan hard duimen dat het beter wordt en we een onvergetelijke tijd in Vietnam zullen hebben.