Jakarta – Bandung – Pangandaran

Nieuwe avonturen in een ander land staan voor de deur: we zijn in Indonesië. In Jakarta om precies te zijn. Een hele drukke chaotische stad waar je volgens velen zo snel mogelijk weer weg moet. Wij zijn hier 2 nachtjes gebleven en hebben eigenlijk niet superveel gedaan, op de enorme shoppingmalls bezoeken na.

Door middel van de trein zijn we naar onze volgende bestemming afgereisd; Bandung . Met de trein reizen en naar buiten staren is al een leuke ervaring, omdat je onderweg al zoveel indrukken op doet. Aangekomen in Bandung bleek het verkeer weer net zo chaotisch te zijn als in Jakarta. Aan zebrapaden doen ze niet dus op het begin was het best een kunst om de overkant van de weg te halen, maar al snel hadden we door dat je gewoon moest gaan lopen en dat het verkeer vanzelf voor je stopt. De eerste middag gingen we naar een bekend winkelcentrum waar Soof al snel doorhad dat een jongen ons een tijdje volgde. Vanaf dat moment gingen we een soort kat-muisspelletje spelen. We deden net alsof we de roltrap gingen nemen, maar last minute toch de andere kant op liepen waardoor hij ook snel de roltrap weer af moest. Als wij een winkel in gingen, ging hij een winkel in en zo ging het een kwartier door. Waarvoor is en blijft onduidelijk, maar uiteindelijk had hij volgens ons ook wel door dat er niks te halen viel omdat wij hem allang doorhadden hahah.

De volgende dag hadden we een tourtje geboekt waarbij we achterop de scooter naar diverse hoogtepunten in de omgeving van de stad zijn gebracht. Het is maar goed dat we geen eigen scooter hadden want het was echt een grote chaos op de weg. Af en toe zat Soof met der ogen dicht en te denken: als dit maar goed gaat. Uiteindelijk zijn we veilig aangekomen bij The White Crater. Een heel mooi zwavelmeer met heel blauw water. Daarna hebben we gezwommen in hotsprings waarbij we ons ingesmeerd hebben met modder wat goed voor de huid schijnt te zijn. Tevens een theeplantage bezocht en een aardbeienboerderij waar we onze eigen aardbeien mochten plukken. Die we daarna, tegen betaling, mee mochten nemen om op te eten.

De gids vertelde ons over een ander hoogtepunt in de stad, het bijwonen van een performance van een traditionele dans- en muziekschool. Dit leek ons leuk en zodoende hebben we 2 uur lang naar dans en muziek zitten kijken waarbij we op een begeven moment in de zaal allemaal een eigen traditioneel Indonesisch bamboe-instrument kregen waarop we de basisprincipes leerde spelen. Het was erg leuk om de echte Indonesische cultuur een beetje beter te leren kennen.

Ook nu zijn we weer met de trein gereisd naar onze volgende bestemming, Pangandaran. We hadden al diverse keren gehoord dat hier een leuke tour te doen is met een gids die een beetje Nederlands spreekt, de Green Valley en Green Canyon tour. Ditmaal reed Djo zelf met Soof achterop de scooter. Via kleine Indonesische dorpjes op het platteland, waarbij veel kinderen naar ons zwaaide, kwamen we aan bij de Green Valley. Hier zijn we een half uur door de jungle omhoog gelopen, waarna we dit stuk door het water weer af zijn gedaald. Hierbij moesten we klimmen, klauteren en van hoge rotsen afspringen. Onderweg genoten we van alles om ons heen, waarbij we grotten en veel watervallen hebben gezien. Djo was de enige gek die samen met de gids via een touwladder uit het water naar een boomtop klom, om vervolgens vanaf 11 meter hoogte in het water te springen. Vervolgens met een bootje naar de Green Canyon waar we nog even gezwommen hebben in een riviertje met hele hoge kliffen aan beide kanten.

Morgen vertrekken we naar onze volgende bestemming in Indonesië.

Dooeeeeeeeei

Djo en Soof

One Reply to “Jakarta – Bandung – Pangandaran”